Alblasserdam biedt Umut Takac de kans als trainer in te stappen

23 maart 2022 10:00

Zijn spelersloopbaan zit er na 25 jaar op. Alblasserdam biedt Umut Takac de kans om met ingang van de komende zomer hoofdtrainer te worden. Hij heeft op dit moment een dubbel gevoel. Zelf voetballen is nog zo mooi, maar het ambt van trainer lonkt.

ALBLASSERDAM – ,,Nu Dennis Schoonewil en Alexander de Jong stoppen, krijg ik de mogelijkheid om bij deze mooie club in te stappen. Deze ambitie jaag ik in mijn hoofd al langer na. Dat het op mijn 33ste al lukt, is geweldig”, vertelt Takac. Het opleiden van voetballers zit bij Takac al jaren in het bloed. ,,In de periode dat ik bij Sliedrecht voetbalde had ik al jeugdteams onder mijn hoede. Alblasserdam gaf mij de kans het aanvullende diploma UEFA-B te halen. Corona is natuurlijk waardeloos, maar het heeft mij wel op gang geholpen. Ik kreeg meer ruimte om in Goes de cursus af te ronden.” Takac had Diederik Hiensch en Arie van der Zouwen als docenten. ,,Dat zijn grote namen en fantastische trainers, die het vak aan een toekomstig trainer zoals ik goed kunnen uitleggen”, verzekert Takac, die bij clubs als Heerjansdam, Sliedrecht, Hardinxveld, LRC Leerdam en Schelluinen al in de keuken heeft kunnen kijken.

Gave
Het begon bij Sliedrecht waar hij als speler als eerste met trainer Ron van den Berg te maken kreeg. ,,Die man had enorm veel ervaring vanuit het betaalde voetbal, met name bij Sparta. Hij heeft zo veel tactisch inzicht. Ik werd er een soort verliefd op hoe hij dat allemaal uitlegde en hoe dat bij ons binnenkwam. Hij heeft mij meteen zoveel verder gebracht.” Takac geeft een voorbeeld. ,,Hij leerde ons je eigen tegenstander goed te observeren. ‘Kijk waar en hoe je het beste druk kunt zetten’, zei hij. Dat werkte, want ik pakte steeds gemakkelijker de bal op.”

Ook Fop Gouman, nu trainer van VVGZ, staat bij Takac hoog op de waarderingslijst. ,,Van Fop heb ik ook zoveel geleerd. Hij is heel erg van de details. Hem ontgaat niets. Hij hield destijds al grafieken over de trainingsopkomst bij. Daar was hij heel erg mee bezig.” De Joegoslavische trainer Edin Curić bij Schelluinen zal hij ook nooit vergeten. ,,Zijn trainingen waren echt heel bijzonder. Hij had de gave het maximale uit een speler te halen.”

Takac vervolgt: ,,Ik heb hier bij Alblasserdam veel geleerd van Dennis Schoonewil. Ik ga natuurlijk door waar hij gebleven is. Ik train dit seizoen nog JO17, een groep met talenten. Die gasten heb ik straks nodig. Ik ga de ervaren spelers met de jongeren mixen. Fijn dat ik van voorzitter Arjan Maat de kans krijg om dit project op te pakken.”

Bij Alblasserdam vertrekken een aantal spelers, die hun weg zoeken naar het twee klassen hoger spelende Nieuw-Lekkerland. ,,Jammer, maar ik begrijp het ook wel. Je moet als speler altijd het hoogste nastreven. Ik zet mijn eigen netwerk in en word al gebeld door spelers die mogelijk naar Alblasserdam willen komen. Dit komt goed.”