Alblasserdam collectief op titeljacht

28 april 2022 16:15

Het Kontakt

Alblasserdam • "Er zijn nog drie kandidaten voort het kampioenschap over", meent Alblasserdam-trainer Dennis Schoonewil. "De Alblas, wij en Hardinxveld. Nu we er zo goed voorstaan willen we er alles uit persen om aan het einde van de rit op het hoogste podium te staan

Hoe anders was de situatie pak 'm beet een week of zes geleden. Alblasserdam speelde matig, morste punten en was zijn 'eenheidsaura' volledig kwijt door een mix van onrust en interne strubbelingen. "Klopt", reageert Schoonewil. "Daar wind ik geen doekjes om. De trainerskwestie - ik had aangekondigd aan het einde van het seizoen te zullen vertrekken- en het feit dat verschillende spelers al in een vroeg stadium hadden aangegeven ook naar een andere club te zullen gaan, hadden hun invloed op de sfeer én de focus. Op een gegeven moment werd het écht tijd om een streep te zetten: tot hier en niet verder. Als technische staf hebben we heel duidelijk medegedeeld dat we klaar waren met zaken als toegeeflijkheid en compromissen. De boodschap aan de spelersgroep was volkomen helder: je gaat mee of je gaat niet mee. Voor de 'nummers 15 tot en met 18 was dat het signaal om zich terug te trekken uit de selectie. De rest conformeerde zich aan wat wij wilden."

Het eerste serieuze signaal van het herrezen Alblasserdam was voor het publiek zichtbaar in de vorm van een vlammend optreden tegen Schoonhoven, dat door een roedel bloeddorstige damdorpers met huid en haar werd opgevreten. En daarna kwam de derby met trotse koploper De Alblas. "Een cruciale wedstrijd voor ons", blikt Schoonewil terug. "Winst was noodzakelijk om het gat met De Alblas te verkleinen en onze -toen nog kleine- kampioenskansen intact te houden. Het werd een partij waarvan ik al meteen na de aftrap het gevoel had dat we niet kónden verliezen. De jongens waren zo mega scherp, niet normaal! Vanaf minuut 1 pakten ze De Alblas bij de strot om daarna negentig minuten lang niet meer los te laten. Dat leverde ons een geweldige boost op en De Alblas een dubbele tik: qua uitslag en in mentaal opzicht. We zijn nu vijf wedstrijden verder sinds we de klokken gelijk hebben gezet binnen onze selectie. En vijf keer pakten we de winst met een onverschrokken mentaliteit. De ploeg verdient daarvoor een groot compliment. Als trainer hoef ik niet eens meer zoveel te doen. De jongens regelen het wel, ha ha!"

Het zou zo maar eens kunnen gebeuren dat Alblasserdam - dat eerder dit seizoen elf punten achterstand had op lijstaanvoerder De Alblas- in één rechte lijn door dendert richting kampioenschap. "Nou, zo gemakkelijk gaat dat niet hoor", glimlacht Schoonewil. "De Alblas is een tijdje het momentum kwijt geweest, maar heeft nog altijd een uitstekende ploeg met een voorhoede die, in goeden doen, tot de top van deze derde klasse behoort. En dan is er ook nog nummer drie Hardinxveld, de club waar we komende zaterdag thuis tegen moeten aantreden. Ik vind Hardinxveld veruit het beste elftal van onze afdeling. Vooral de vleugelspelers zijn van eerste klasse-niveau. Het wordt enorm belangrijk dat we ervoor zorgen dat ze niet in stelling kunnen worden gebracht. Als dat lukt halen we een belangrijke angel uit die ploeg. En verder ligt Hardinxveld ons wel. Eerder dit seizoen verloren we de uitwedstrijd weliswaar, maar daar lagen persoonlijke fouten aan ten grondslag. In voetballend opzicht deden we prima mee. Als we Hardinxveld zaterdag een nederlaag kunnen toedienen, staan er nog zes nieuwe finales op het programma. Makkelijke potjes bestaan er niet in 3C. Ook FC Perkouw-uit en Dubbeldam-uit zijn duels waarin je honderd procent scherp moet zijn om de punten mee te nemen. Heerlijk toch?!"

Het grote aftellen is begonnen. Niet alleen voor wat betreft het competitieslot, ook voor mij als trainer van Alblasserdam. Ik concentreer me nu volledig op die veertien man. Met hen wil ik goed de finish bereiken. Met alles daaromheen bemoei ik me niet meer. Knallen met dit team: dáár gaat het om."

Jan Timmer