Uiterst effectief Alblasserdam wint overtuigend met 5-0 van verdedigend zwak Streefkerk

Alblasserdam 1

Streefkerk 1

Jort de Bruijn (intikker)
Murat Elibol (intikker)

2e klasse H

1 oktober 2022 14:30

D.A.P.H. van Helden

Sportpark Souburgh
Bas Verhoevenweg 5
2952BV
ALBLASSERDAM
tel. 078-6930575

ALBLASSERDAM • Op een zonnig sportpark Souburgh had Alblasserdam de stevige wind ook figuurlijk in de rug. Een prima startend Streefkerk verzuimde op voorsprong te komen en toen de uiterst effectieve gastheer dat wel deed, was de wedstrijd snel beslist. Met 5-0 mochten de mannen van trainer Gert-Jan Lagendijk niet eens mopperen.

“Uithuilen en mijn ploeg klaarmaken voor de wedstrijd tegen Schelluinen”, wist Streefkerk-trainer Pieter Lagendijk na de stevige uitslag bij buurman Alblasserdam. “De eerste twintig minuten uitgezonderd, waren we onherkenbaar. De wil om te winnen ontbrak, we waren niet hongerig genoeg. Verder kwamen we niet in de duels en speelden we veel te krampachtig. Verdedigend was het ook zeer zwak. Het was een complete offday.”

Zonder vaste keepers
Zonder hun vaste doelmannen begonnen de West-Alblasserwaarders aan de derby. Bij de thuisploeg ontbrak Sidney Batenburg, die vorig week tegen Heukelum zijn neus en zijn oogkas op twee plekken brak. Nadat komende week zijn neus opnieuw wordt rechtgezet, hoopt de - van Hardinxveld overgekomen - talentvolle keeper binnenkort mogelijk met een masker weer te gaan spelen. Overigens was Mert Budak een meer dan verdienstelijk vervanger.

Bij Streefkerk waren de problemen onder de lat ‘iets’ groter. Vaste doelwachter Julian Veth is een paar weken op vakantie. Zijn stand-in Rick Reitsma blesseerde in de openingswedstijd tegen Wilhelmina ‘26 zijn heup. Vandaag stond A-junior Janco Noorland onder de lat en zonder de kersverse vader Christiaan de Jong, deed dat de Streefkerkse achterhoede geen goed.

Aanvankelijk leek er geen vuiltje aan de lucht. Streefkerk nam brutaal het heft in handen en leek op weg naar de openingsgoal. Onder aanvoering van Joël Baas werd er fris en fruitig gespeeld. Pieter Lagendijk had nog geen punt achter zijn advies gezet om het tempo op te schroeven en er ‘dwars doorheen te lopen’ of zijn ploeg stond op achterstand.

Murat Elibol liet de ervaren Pieter van den Berg zijn hielen zien. Zijn voorzet waaide voorbij alles en iedereen, maar niet langs Jort de Bruijn. Met een simpel intikkertje scoorde de van Sliedrecht overgekomen boomlange nummer 9.

Cadeautje
Niet veel later botste De Bruijn tegen de uitkomende Noorland op. Scheidsrechter Danny van Helden twijfelde geen moment en legde, nadat de zwaar gehavende jonge doelman was opgelapt, de bal op de stip. Leroy Naaktgeboren wist met het cadeautje wel raad; 2-0.

Want dat was het dus achteraf bezien wel. Na afloop verklaarde De Bruijn - á la Kramer van RKC enkele weken geleden - met een te grote smile op het gezicht het volgende. “Een duidelijke strafschop, want het was een smerige overtreding van die keeper. Een juiste beslissing van deze overigens uitstekend fluitende man.”

De wedstrijd was nog niet in the pocket voor de thuisploeg, die nauwelijks wist te imponeren. Want Streefkerk ging op zoek naar de aansluittreffer. Emilio Prins, Joey van der Vlist (paal) en Thomas Lagendijk waren er dichtbij.

Boos
Kort na rust ging de gelijke strijd wel op slot. Jorit de Bruijn maakte de 3-0 en het ervaren Alblasserdam speelde het laatste halfuur van de wedstrijd vakkundig uit. Want dat is mannen als Ahmet Kuyucu, Sharog Sisani, Ansu Camara en Samet Gorer wel toevertrouwd. Door goals van Camara en Elibol werd de 5-0 eindstand bereikt.

“We hebben het fantastisch gedaan, vooral in de tweede helft. In de rust was ik nog ontzettend boos”, bekende Alblasserdam-coach Umut Takac. “We waren veel te slordig aan de bal en maakten voortdurend de verkeerde keuzes. Halverwege was de stand 2-0 in ons voordeel, maar het had ook net zo gemakkelijk 2-2 kunnen zijn. Maar ik ben superblij. Na twee wedstrijden al zes punten. Dat is mooi. Ik wil niet te optimistisch, maar liever voorzichtig zijn. We zullen elke week ons best moeten doen. Het komt ons niet aanwaaien.”

verslag: regio-voetbal