Alblasserdam grijpt naast periodetitel (video)

26 februari 2016 12:15

Niet gastheer Alblasserdam, maar het bezoekende SV Meerkerk ging op een goed gevuld sportpark Souburgh met de zege én de tweede periodetitel in 2F aan de haal. Na 90 heerlijke minuten waren de geelhemden met 1-2 de verdiende winnaar.

Hoewel Alblasserdam-trainer Bert Buizert daar net iets anders over dacht. “Ik kan allerlei excuses verzinnen, maar cruciaal waren de twee en misschien wel drie niet gegeven strafschoppen. Net voor de gelijkmaker werd Inam Quliyev onderuit getrokken en in de omschakeling scoorden zij de gelijkmaker. Terwijl iets daarvoor Leroy Naaktgeboren de 2-0 op de schoen had.” Helemaal ongelijk had de voormalige Meerkerkse oefenmeester niet, maar Buizert zag ook dat zijn ploeg niet in allerbeste doen was. Alleen net voor en net na rust waren de Dammers de iets bovenliggende partij, die in de slotminuten Murat Elibol met tweemaal geel vroegtijdig zagen douchen. Na een redelijk gelijkopgaande start toonde SV Meerkerk van lieverlee de meeste dreiging. Maar toen in de 35e minuut de bij Alblasserdam uitblinkende Quliyev, die door Thijs van Klij overigens prima in bedwang werd gehouden, zijn heil een keer op rechts zocht was het prompt raak. Met een mooie sleepbeweging zette hij de volledige Meerkerkse achterhoede in haar hemd, inclusief keeper Klaas-Jan van Zessen; 1-0. De thuisploeg putte moed uit de onverwachte voorsprong en ging, zeker direct na de thee, op zoek naar meer.

Oog in oog
Want kort na rust stond Naaktgeboren oog in oog met Van Zessen, de Meerkerkse doelman redde knap. Toen tien minuten later scheidsrechter Wagenaar uit Goes geen strafschop gaf, scoorde Youri van Blanken in de tegenaanval de gelijkmaker. SV Meerkerk ging makkelijker voetballen en trok het spel naar zich toe. Het was wachten op de 1-2. Die viel een kwartier voor tijd. Aanvoerder Gert-Jan Koekkoek trok bij een corner ten aanval en kopte zijn ploeg naar de verdiende voorsprong. “Ik wilde de bal bij de eerste paal raken, maar de hoekschop was te hard. Toen die keeper mis greep, raakte ik ‘m half met schouder en hoofd. Lekker om na onze huwelijksreis de winnende te maken. Mijn extra looptrainingen op zondag en maandag zijn niet voor niets geweest. Deze titel is voor heel de groep, waarbij ik de inbreng van onze verzorger Herber Wink niet wil vergeten te noemen.”

Groot verschil
Iets verderop genoot zijn trainer Theo de Boon niet minder. “In de eerste helft konden wij door de tegenwind te weinig druk naar voren zetten. De 0-1 viel niet en eenmaal op achterstand moest de wedstrijd kantelen. Want je merkte dat wij conditioneel sterker en fitter waren. In onze gezamenlijke app had ik vooraf gezegd dat we, met onze lengte, zouden scoren uit een spelhervatting. Na die goal van Gert-Jan Koekkoek hadden we kunnen uitlopen naar 1-3, 1-4. Met deze periodetitel staan we aan de poort van de eerste klasse en dat is een groot verschil ten opzichte van een jaar geleden.” Aan directe promotie en dus een kampioenschap wil de ervaren oefenmeester nog niet denken. “Almkerk is favoriet. Daar is budget en bovendien waren ze vorig seizoen nog eersteklasser. Maar ik kan niet ontkennen dat we nu wel op een gedeelde eerste plaats met ze staan.” SV Meerkerk-aanvoerder Koekkoek doet er een schepje bovenop. “We gaan nu zeker niet achterover leunen. We blijven Almkerk in de nek hijgen, ze zijn nog niet van ons af. Eind april, drie wedstrijden voor het einde van de competitie, spelen we tegen elkaar…”

Theo Sprong (Bron: regio-voetbal.nl)

Bron: Regio-voetbal.nl