Naaktgeboren kijkt uit naar dé derby

19 januari 2019 9:00

Minne Groenstege

Met een knappe bekerstunt tegen Oranje Wit (4-1 winst) sloot derdeklasser Alblasserdam een wisselvallige eerste seizoenshelft in december goed af. Aanvoerder Leroy Naaktgeboren (27) kijkt na een mooi weekend in Groningen uit naar de Souburgh-derby van vandaag tegen De Alblas.

Naaktgeboren maakte in de zomer van 2012 de overstap van Dubbel­dam (zo) naar Alblasserdam, waar de linksbenige Dordtenaar inmid­dels niet meer weg te denken is op het middenveld. Hij draagt dit sei­zoen de aanvoerdersband en pro­beert met zijn werklust en passing zijn team wekelijks op sleeptouw te nemen. In het seizoen 2014-2015 keerde Naaktgeboren weer even terug in Dordrecht, maar het sei­zoen bij Oranje Wit werd niet wat hij ervan had gehoopt. Maar ik kijk zeker niet met een slecht gevoel terug op dat seizoen. Ik ben in de zomer van 2012 gewoon weer teruggekeerd naar Alblasserdam, waar ik het nog altijd uitstekend naar mijn zin heb. Afgelopen zomer was er nog interesse van eersteklasser VVGZ, maar ik zit hier goed. lk ben hier ook al een tijdje jeugdtrainer, daar haal ik ook veel plezier uit," vertelt Naaktgeboren.

Aanjager
Als aanvoerder en aanjager op het middenveld was Naaktgeboren vlak voor Kerstmis een van de uitblinkers bij de 4-1 bekeroverwinning op Oranje Wit. „Een geweldig resultaat voor heel de ploeg. We hoopten vooraf dat we het Oranje Wit moeilijk konden maken, maar we voelden al na tien minuten dat wij een stuk gretiger waren en dat er echt iets te halen viel."
„In de competitie", vervolgt hij, „hebben we alleen verdiend verloren van De Zwerver en Groote Lindt, maar toch staan we op een teleurstellende tiende plaats in 3C. Na de winterstop zal het een stuk beter en constanter moeten. We spelen echt niet slecht, maar missen een scorende spits. Daarom was het ook mooi dat Damiën Buwalda tegen Oranje Wit twee mooie goals maakte, goed voor zijn zelfvertrouwen. Onze trainer Dennis Schoonewil (hij kondigde zijn vertrek aan, maar kwam daar op aanraden van de spelersgroep op terug, red.) zei al dat hij de jongens die tegen Oranje Wit speelden wil belonen met een basisplek in de derby tegen De Alblas. Als we hetzelfde kunnen brengen als tegen Oranje Wit, moeten we van iedereen kunnen winnen. Maar zeker tegen De Alblas zal het weer aankomen op inzet."

Groningen
Afgelopen weekend was de selectie van Alblasserdam op trainingskamp in Groningen. Naaktgeboren: „Onze trainer is goed bevriend met FC Groningen-trainer Danny Buijs, zo is dat ontstaan. We hebben een oefenwedstrijd gespeeld en getraind, maar we zijn uiteraard ook de stad ingegaan. We hebben ook nog met Danny gesproken en hebben een rondleiding door het stadion van FC Groningen gekregen. Ik was vorig seizoen bij de J013-1 nog coach van de zoon van Danny. Hij hielp regelmatig mee als grensrechter of om drinken te halen, hij voelt zich nergens te groot voor. Mooi dat hij de boel aan de praat heeft gekregen bij FC Groningen. De thuiswedstrijd tegen De Alblas wordt voor ons heel belangrijk. Qua prestige, maar ook omdat we twee punten onder onze buren staan. Ik heb er vertrouwen in dat we gaan winnen en zie de tweede seizoenshelft met vertrouwen tegemoet."

Bron: Algemeen Dagblad