AD: Alblasserdam geeft titelaspiraties van De Zwerver een forse knauw

23 april 2019 21:45

Michel Nys

Het venijn zat gisteren bij de derby tussen Alblasserdam en De Zwerver duidelijk in de staart. Ver in de extra tijd kopte verdediger Youri Groenendijk de thuisploeg op een zonovergoten sportpark Souburgh naar de winst: 1-0. Voor De Zwerver kan de misstap dure gevolgen hebben in de strijd om het kampioenschap in 3C.

De favorietenrol in het restant van de op 6 april wegens een blessure van de scheidsrechter al na vier minuten gestaakte derby lag duidelijk bij De Zwerver. De op de titel azende Kinderdijkers verlengden zaterdag door een ruime zege bij Unitas (0-5) de ongeslagen reeks tot tien wedstrijden. Alblasserdam, dat tegen Schelluinen de eerste wedstrijd in het paasweekend verloor (1-3), gunde de bezoekers dan ook het initiatief. De Zwerver leek daar geen raad mee te weten, waardoor lange tijd sprake was van een saai schouwspel.

Antivoetbal
“Eerlijk gezegd speelde Alblasserdam antivoetbal, alleen gericht op tegenhouden. Maar dan is het aan ons om met een antwoord te komen en dat lieten we na. Als je scoort, breken zij. De kansen hebben we zeker gekregen, maar onze normaal zo trefzekere spitsen benutten die niet. Om iets te forceren namen we risico en vervolgens lag hij er bij ons in", zei De Zwervertrainer Edward Knook, die nauwelijks vreugde haalde uit het feit dat zijn elftal door een remise bij De Alblas - Groote Lindt (1-1) wel de tweede periodetitel won.

Na rust rook De Zwerver aan de openingstreffer. Een poging van Guido Luiten werd van de lijn ge-haald en Gauthier Luwawa vond de lat op zijn weg. Eigenlijk brandde de wedstrijd pas los in de slotminuut, toen Alblasserdam-speler laimy Bravenboer met een rode kaart werd weggestuurd door scheidsrechter De Vos. De leidsman besloot vervolgens om onverklaarbare redenen ruim een kwartier bij te tellen, maar daarin gebeurde meer dan in de 86 voorafgaande minuten. De piepjonge Alblasserdam-invaller Daan Kooi kon plots alleen richting Bas Bijkerk stormen, maar kreeg de hal niet langs de Kinderdijkse goalie. Uit de daaropvolgende hoekschop zette Groenendijk het sportpark in vuur en vlam.

Trots
Vanzelfsprekend was de vreugde ook bij Alblasserdam-trainer Dennis Schoonewil zeer groot. “Bizar. ik ben echt supertrots op mijn jonge elftal. De Zwerver heeft individueel zulke goede spelers en is veel verder dan wij, maar als ik dan zie hoeveel strijdlust er in de ploeg zit... Daan Kooi is tweedejaars B-junior en viel geweldig in, A-junior Rasheem Sandvliet vond ik zelfs onze beste man. Prachtig, die gasten verdienen een enorm compliment."

Samenvatting soccer reporter

Klik hier voor meer foto's
Bron: Algemeen Dagblad