VoetbalJournaal club vd week: vv Alblasserdam met Jacob Kappen

18 september 2019 12:00

Clubicoon en oud speler Jacob Kappen is bij v.v. Alblasserdam een naam die niet weg te denken is. Je wordt ook niet voor niets benoemd tot Lid van Verdienste. Inmiddels is Kappen al 56 jaar lid en heeft hij veel betekend en gedaan voor de club.

Voetbalcarrière

Als voetballer begin je altijd onderaan. Ook Kappen was nog maar een jong ventje toen hij aan zijn voetbal avontuur begon. ‘’Op 29 april 1963 werd ik 8 en op 1 mei 1963 ben ik gelijk lid geworden. Je mocht toen pas op je achtste voetballen. Dan begin je bij de jongste elftallen, maar dat was anders geregeld dan nu. Toen begon je gewoon in de D’tjes’’.

Kappen vond zijn positie als laatste man en groeide snel, niet alleen zijn voetballende kwaliteiten, maar ook fysiek was hij al sterk. ‘’Op mijn zes á zeventiende ben ik van de A1 naar het eerste elftal gegaan. Tijdens de top van mijn carrière was ik 1,92 meter en woog ik 110 kg. Vandaag de dag zou je gelijk afgekeurd worden, maar in die tijd kon dat prima. ik heb ook regelmatig in het tweede en derde gevoetbald. Als je in militaire dienst ging of je miste een training dan werd je bij Alblasserdam standaard teruggezet. Daar werd toen zeker niet moeilijk over gedaan.’’

Op zijn 45e is Kappen gestopt met voetbal: ‘’Ik zou nog graag willen voetballen, maar dat kan helaas niet meer. Het hoofd wil nog wel maar het lichaam werkt niet meer mee’’.

Diensten voor de club

Kappen heeft verschillende functies bekleed bij v.v. Alblasserdam: ‘’Ik werd jeugdleider toen ik vijftien was. Samen met een oudere werd je automatisch aan een team toegewezen. Later ben ik ook begonnen als voetbalkamp leider. Dat heb ik toen zo’n 5 jaar gedaan. Achttien jaar lang ik heb met veel plezier de F’jes gecoacht. Dit deed ik dan iedere woensdagmiddag. Verder nog de A1, B1, het tweede en het derde. Vroeger was ik nog heel actief voor de club, maar met de jaren werd dat toch minder’’.

Nog steeds is Kappen regelmatig op de velden te vinden. ‘’Nu fluit ik nog af en toe een wedstrijd. Afgelopen zaterdag nog het vierde en aankomende zaterdag heb ik JO12-1 op het programma staan. De wedstrijden fluit ik voornamelijk wel vanuit een positie in de middencirkel. Ik heb gelukkig goede ogen dus dat is geen probleem’’.

Het mooiste moment

Zijn meest memorabele moment is het redden van de club. Alblasserdam ging door een zware periode waarin de hulp van alle vrijwilligers ervoor heeft gezorgd dat de club vandaag de dag nog steeds bestaat. ‘’Het was een dieptepunt dat de club heeft weten om te zetten in een hoogtepunt dat de leden dichter bij elkaar heeft gebracht’’.

Het eerste elftal

De wedstrijd van zaterdag tegen Lekkerkerk 1 is voor Kappen moeilijk is te schatten, maar is niet onder de indruk van de tegenstander. ‘’Voor ons is dat een onbekende ploeg. Die komen toch van de verkeerde kant van de rivier’’. Grapte Kappen. ‘’Ik reken wel op een kleine overwinning, een 2-1 eindstand zou mooi zijn’’.

Nog een paar tips voor de eerste selectie om mee af te sluiten. ‘’Ik ben wel blij dat de eigen jeugd een kans krijgt en niet heel veel mensen van buiten af. Wat het team beter zou maken is een middenvelder die de leiding neemt en de rust in het team bewaard. Ik hoop dat de vereniging het tweede ook wat gaan aansterken. Deze groep jongens moet klaargestoomd worden om mee te kunnen draaien in het eerste team’’.

Bron: Voetbaljournaal