"Toch weer onder de lat"

27 september 2019 14:45

Minne Groenstege

Siggy Schutte stopte vorig jaar met keepen, maar de 27-jarige Papendrechter staat nu toch weer onder de lat. Morgenmiddag (28-9-2019) speelt hij met VV Alblasserdam de derby bij De Alblas. "Ik probeer het perfectionisme een beetje los te laten"

Dat Schutte nu weer eerste keeper is bij Alblasserdam, waar hj al twee keer eerder speelde, was niet helemaal zijn bedoeling. "Eind oktober vorig jaar was ik helemaal klaar met voetbal. Met trainen, het keepen zelf, alle randzaken. Dag lag helemaal niet aan Spirit, maar puur aan mezelf. Ik was voetbalmoe. Ik denk dat veel gasten dat gevoel wel herkennen, maar ik heb er gewoon aan toegegeven en het voetbal even helemaal losgelaten. Ik had plots een hoop vrije tijd en ben ook geen wedstrijden gaan kijken in het weekend, maar toen kreeg ik afgelopen met toch weer een belletje van keeperstrainer Michel Stoppelenburg. Dat heb ik toen direct afgewimpeld, maar een maand later ben ik toch overstag gegaan. Het idee was dat ik lekker ontspannen zou beginnen achter Aschwin Bakema (overgekomen van Kozakken Boys, red.), maar hij liep een longembolie op. Het gaat nu gelukkig weer beter met hem, maar voorlopig sta ik nog wel onder de lat."
Schutte probeert het spelletje nu iets meer te relativeren. "Ik ben bloedfanatiek en ook wel perfectionistisch, maar het is natuurlijk uitgesloten dat je als keeper geen fouten maakt. Ik mezelf altijd veel druk opgelegd, meer dan gezond waarschijnlijk, maar nu wil ik gewoon nog lekker genieten van het voetbal. Bij Alblasserdam staat er nu een leuke en sterke spelersgroep. In de jaren dat we in de eerste klasse speelden waren Leroy Naaktgeoren, Stefano Tavares, Ahmet Kuyucu, Umut Takac en ik de jonge gasten. Nu zijn wij de ervaren spelers, die talentvolle jongens als Rasheem Sandvliet en Glenn de Jong op sleeptouw nemen. Grappig om te zien hoe vanzelfsprekend die ontwikkeling gaat."

Vertrouwen
Alblasserdam won de drie bekerduels en begon afgelopen zaterdag met een 1-0 zege op Lekkerkerk goed in 3C. "Wij gaan met vertrouwen richting de derby, maar we hebben ook wat goed te maken tegen De Alblas. Bij mijn laatste derby verloren we daar met 5-0, dat was een pijnlijke middag. Vorig seizoen won De Alblas ook nog met 1-5 bij Alblasserdam, maar toen werd daar wel met 0-1 gewonnen. Zelf was ik daar niet bij, maar het blijft altijd mooi om derby's te spelen. Het levert vanwege de spanning en belangen vaak niet het beste voetbal op, maar dat maakt bij zo'n wedstrijd even niet uit. Of we met deze selectie bovenin mee gaan doen? Ik denk van wel, maar vraag het me in november nog eens."

Bron: Algemeen Dagblad - De Dordtenaar