Ingezonden brief: vele handen maken licht werk

24 november 2021 10:15

Netty

Beste leden, ouders van jeugdleden,
Het bestuur ontving één dezer dagen een brief van een 'vrijwilliger' van onze vereniging.
Wij hebben gemeend deze met jullie allemaal te moeten delen, met het verzoek om hem eens door te lezen en er eens je gedachten over te laten gaan.

======================================================================

VOOR EN MET ELKAAR…..!!

Een vereniging is een vrijwillige organisatie met een bepaald doel. Voor VVA is dat gezellig met elkaar voetballen. Een vereniging is naar mijn idee voor EN door de gemeenschap.

Zo rond 2012 heb ik dankzij mijn man voor het eerst kennis mogen maken met deze vereniging.

Voor wie mij niet kennen, ik ben dus import in Alblasserdam. Maar vanaf het eerste moment heb ik me bij deze club thuis gevoeld dankzij veel mooie en lieve mensen bij VVA.

De afgelopen jaren heb ik alles een beetje vanaf de zijlijn mogen volgen. Ik ben helemaal geen voetbal fan, maar zo af en toe help ik een keer met een wasje, een familiedag en nu de QR code checken.

Er is bij deze vereniging een vast groepje met vrijwilligers die bergen werk verzetten. Denk aan bestuursleden, de Margareths, de Linda’s, de Richards, de klussers, de barmensen, trainers, coaches enz. enz.

De nare werkelijkheid is helaas dat dit groepje veel te klein is, en sommigen ouder worden en daardoor minder kunnen.

Ik heb misschien heel ouderwets opgevoed, maar ik heb geleerd dat als je lid bent van een vereniging je ook je steentje hoort bij te dragen, in wat voor vorm dan ook. Vele handen maken namelijk nog steeds licht werk.

Ik verbaas me er dan ook keer op keer weer over als blijkt dat er geen vrijwilligers te vinden zijn die zijn/haar club willen helpen. Of dit nu bij een klusproject is, of vrijwilligers voor de QR check wat momenteel heel actueel is.

Brullen vanaf de zijlijn is heel makkelijk, en dat kunnen we allemaal als de beste. Bedenk wel dat zolang je niks bijdraagt aan je vereniging, je ook voorzichtig moet zijn met commentaar geven op genomen beslissingen of de manier waarop de vereniging wordt gerund.

Je bent lid van deze vereniging geworden om lekker te voetballen. Een lekker balletje trappen of een partijtje spelen bij deze club is misschien wel veel eerder verleden tijd dan je denkt als we nu niet massaal onze vereniging gaan helpen.

Is het werkelijk waar echt te veel gevraagd dat je als lid, of ouder van je kind, een paar uurtjes spendeert aan deze club? Iedereen, van klein tot groot, kan toch wel wat tijd vrij maken om eens wat hand en spandiensten te verlenen.

Ik hoop met dit verhaal te bereiken dat je eens bij jezelf te raden gaat. Laten we er met elkaar voor zorgen dat deze mooi club nog vele jaren kan bestaan en dat we met z'n allen nog van vele jubileumfeestjes kunnen genieten, of een feestje bouwen na een overwinning, boutdraaien, bingo’s, familiedagen enz.

Netty

======================================================================

Mocht je, na dit gelezen te hebben, menen, dat ook jíj iets kan betekenen voor onze vereniging, op welk gebied dan ook, schroom dan niet, mail naar [email protected] en je wordt met de juiste mensen in contact gebracht.

- v e l e  h a n d e n  m a k e n  l i c h t  w e r k -