Arjan Maat zwaait af als voorzitter

13 februari 2023 20:30

ALBLASSERDAM • Arjan Maat mag straks met een goed gevoel terugkijken op zijn elf jaar omvattende voorzitterschap van vv Alblasserdam. In juni treedt hij terug.

Eigenlijk wilde Arjan Maat vorig seizoen de hamer al overgeven, maar bij nader inzien besloot hij er toch nog een jaartje aan vast te plakken. “Het voelde op dat moment niet goed om te stoppen omdat bepaalde zaken nog niet afgerond waren. Nu is de situatie anders. Ik kan het voorzitterschap straks met een gerust hart overdragen aan mijn opvolger.”

Wie dat gaat worden? “We zijn daarover met een goede kandidaat in gesprek,” zegt Maat (51). “Nee, ik noem geen naam. Dat heeft pas zin als de club daadwerkelijk iemand kan presenteren.”

Frisse energie
Dat Arjan Maat zijn hamer in juni van dit jaar gaat doorgeven, vindt hij een goede zaak. “Er komt altijd een moment aan waarop je constateert dat je op de automatische piloot functioneert. Dat gevoel wil ik vóór zijn. Het is simpelweg tijd voor iemand die straks met frisse energie en nieuwe ideeën de club gaat leiden. Ik ben zeker bereid om deze nieuwe voorzitter de eerste één à twee jaar bij te staan. Ook daarna zal ik verbonden blijven aan deze mooie club. Ook sluit ik zeker niet uit dat ik ooit terugkeer als voorzitter, tenminste... als de vereniging dat ook een goed idee vindt, ha ha!”

Schuld
Arjan Maat was met zijn bedrijf Maat Transport hoofdsponsor van Alblasserdam toen de club in 2012 een beroep op hem deed om ook bestuurlijk actief te worden.

“Vv Alblasserdam verkeerde op dat moment in een uiterst sombere situatie”, vertelt Maat. “Leden en sponsors liepen weg en er was een aanzienlijke schuld bij de belastingdienst. Voeg daarbij een penningmeester die een greep uit de kas had gedaan en een tot drie mensen gereduceerd bestuur dat, om toen begrijpelijke redenen, de stekker uit de club wilde trekken en je snapt hoe slecht de club er voor stond. Eigenlijk was vv Alblasserdam ‘technisch failliet’ en viel er objectief gezien geen eer meer aan te behalen.”
Een groep Damdorpers vond het sterfhuisscenario van de vereniging onacceptabel. Men stak de koppen bij elkaar en benaderde Arjan Maat om voorzitter te worden.

Nu een gezonde vereniging
“Werkelijk iedereen in mijn directe omgeving raadde het mij ten sterkste af,” gaat hij terug in de tijd. “Ook mijn vader, die net als ik een écht vv Alblasserdam-hart heeft, adviseerde me om het níet te doen. Zelf vond ik het eerlijk gezegd ook lastig, maar dan vooral omdat ik met ons bedrijf ook hoofdsponsor was van vv Alblasserdam.”

“Tóch besloot ik de uitdaging aan te gaan. Daar heb ik nooit spijt van gehad. Samen met Wim Vos en een fantastische groep leden hebben we de boel kunnen vlottrekken en regelingen kunnen treffen met crediteuren, de bank, de KNVB en gemeente Alblasserdam. Anno 2023 zijn we een gezonde vereniging. Met dank aan al die mensen die zich zo geweldig hebben ingezet voor hun en ons vv Alblasserdam.”

Niet gemakkelijk, wel mooi
“Dit is geen gemakkelijke voetbalclub om te besturen”, zegt Arjan Maat. “Maar wél een hele mooie! Alblasserdam is een vereniging die leeft en altijd in beweging is. Dat komt vooral omdat we een open plek zijn voor iedereen ongeacht afkomst, huiskleur, geaardheid of godsdienst. Die gastvrijheid zorgt voor een club waar allerlei soorten en typen mensen welkom zijn en je dus te dealen hebt met een veelheid aan culturen en achtergronden. Ik zeg wel eens gekscherend: vv Alblasserdam is nét de maatschappij!”

Bron: Regio-Voetbal