Interview VoetbalJournaal: Dennis Schoonewil

13 januari 2017 16:45

Het VoetbalJournaal gaat in gesprek met amateurvoetballers en betrokkenen, deze editie het gesprek met Dennis Schoonewil, hoofdtrainer van tweedeklasser v.v. Alblasserdam.

1. Kunt u zich even voorstellen?
Mijn naam is Dennis Schoonewil, woonachtig in Alblasserdam. Ik ben 37 jaar.

2. Wat doet u buiten uw trainers carrière?
Ik heb samen, met twee andere collega’s, een bedrijf in de installatietechniek.

3. Kunt u even een samenloop van uw sportieve carrière geven in het voetbal?
In mijn jongere jaren ben ik begonnen bij Alblasserdam in de jeugd als spits. Op mijn veertiende kwam ik er achter dat keepen mij toch iets beter afging en ben ik op doel beland.

Na mijn debuut in Alblasserdam 1 ging het snel en heb ik bij mooie clubs als Unitas, FC Dordrecht, ASWH, Nieuw Lekkerland en weer bij Alblasserdam gespeeld. Achteraf gezien ging het misschien iets te snel.

Met het trainersvak was ik al van jongs af aan bezig, en heb ik de kans van Alblasserdam gekregen om vanaf mijn 21e  jaar vele teams te mogen trainen, van de c tot het tweede. De onderbouw vind ik namelijk een vak apart en geef ik veel credits aan die trainers.

4. Past deze club bij u­?
Deze club is veel meer dan zomaar een club voor mij, de hardwerkende vrijwilligers, de prestatiedrang en prachtige accommodatie geven mij een zeer warm gevoel.

5. Wat is uw persoonlijke doelstelling voor dit seizoen?
Ik wil graag het team laten spelen, zoals wij trainers het voor ogen hebben.

6. Wat is het sportieve hoogtepunt in uw voetbalcarrière?
Dit vind ik een moeilijke vraag. Een hoogtepunt is in mijn ogen het hoogst haalbare. Dan kom ik uit bij mijn promotie naar de selectie van f.c. Dordrecht vanuit het tweede. Alleen dan doe ik de kampioenschappen met ASWH en Alblasserdam wel tekort.

7. Wat is het sportieve dieptepunt in uw voetbalcarrière?
Mijn twee meniscus operaties tijdens het jaar bij ASWH. Door deze operaties verdween bij mij de motivatie om alles uit het voetbal te halen.

8. Wie zijn uw grote voorbeelden in het voetbal en waarom?
Grote voorbeelden heb ik niet, een groot respect en waardering zeker wel. Op internationaal niveau zijn dat Oliver Kahn en José Mourinho. Hun passie en drive is ongekend. In de huidige wereld van het amateurvoetbal komen daar twee mensen bij in de buurt, namelijk Jack van den Berg en Danny Buijs, beide trainers met een enorme drive én kijk op voetbal.

9. Wat hoopt u nog te bereiken in je carrière?
In de afgelopen jaren was het mijn doel om de jeugd op een zo hoog mogelijk niveau te krijgen en ze op een zo goed mogelijke manier klaar te stomen voor de senioren. Ik had nooit de ambitie om trainer van de senioren te worden, maar nu ik met de andere trainers samenwerk en hele andere spanningen ervaar denk ik dat ik hier ook het hoogst haalbare ambieer!

10. Wie is uw meest favoriete persoon waarmee u heeft samengewerkt in het voetbal?
Dit zal voor zeer veel mensen raar in de oren klinken, maar met Bert Buizert heb ik een haat-liefde verhouding. Wij zijn meerdere malen op voetbalgebied gebotst, maar de waardering en plezier die ik voor, met en onder hem heb gehad brengen nog steeds een brede glimlach op mijn gezicht.
Bron: Voetbaljournaal.com