Eeuwenoude band tussen Souburg en Alblasserdam

4 juni 2023 12:45

Mark Lobbezoo

Aanstaande zaterdag vindt de wedstrijd Alblasserdam - RCS plaats, de strijd om lijfsbehoud in de tweede klasse. In februari 2019 schreef journalist Mark Lobezoo een krantenartikel over de eeuwenhoude band tussen Alblasserdam en Souburg.

Het Sportpark van RCS in Oost-Souburg heet "De Alblas". Het Sportpark van van Voetbalvereniging Alblasserdam heet "Souburgh". Toeval of niet en welk verhaal zit erachter? De Faam ontrafelt het mysterie.

OOST-SOUBURG / ALBLAS-SERDAM - Tussen 1960 en 1966 had de gemeente Oost­- en West-Souburg een jaarlijk­se sportuitwisseling met de gemeente Alblasserdam. Elk jaar speelden sportclubs uit beide gemeenten tegen elkaar, om en om in Souburg of in Alblasserdam.

Er waren wedstrijden in het dammen, schaken, korfbal, turnen, zwemmen en volley­bal. Daarover werd dan een klassement opgemaakt en er werd een wisselbeker uitge­reikt. Alblasserdam won vier van de zeven sportuitwisselin­gen, Souburg won er één, twee keer werd er gelijk gespeeld. De Voetbalwedstrijd ging in 1966 niet meer door. De laat­ste wisselbeker, in 1966, werd gewonnen door Alblasserdarn. Waar de wisselbeker sindsdien is gebleven is niet bekend.

Het Sportpark van RCS dateert van 1950 en heette toen nog -Gemeentelijk Sportpark Souburg" en kreeg op 3 juli 1965 de naam "De Alblas. Het was burgemeester Barend ter Haar Romeny die de sporters uit Alblasserdam welkom heet­te waarna het gezelschap zich naar het voetbalveld begaf. De loco-burgemeester van Alblasserdam de heer Smit onthulde daar een bord met de naam "Sportpark De Alblas".

De banden tussen beide plaat­sen stammen al uit 1280. Toen kocht Nicolaas, heer van Souburg het ambacht Alblas (Oud Alblas en Alblasserdam samen) voor 800 Hollandse ponden en een vat wijn. Nicolaas behoor­de tot de invloedrijke Zeeuwse adel. Op een door een gracht omgeven terrein stond zijn ste­nen kasteel. Deze nederzetting werd in 1513 door de Geklersen verwoest, maar in 1857 als he­renboerderij herbouwd. Van­daag de dag heet het Het Hof te Souburgh. Het gerucht gaat dat gravin van Zeeland, Jaco­ba van Beieren, er geslapen heeft.

In de tweede wereld­oorlog brandde het bedrijfsge­deelte van het hof af, maar dat werd vrij snel weer herbouwd. Het omgrachtte terrein en de boerderij zijn inmiddels Rijks­monumenten. Het Sportpark Souburgh, dat gedeeld wordt door de Voetbalverenigingen Alblasserdam en De Alblas, ligt hier in de buurt. Daarmee is de naam van Sportpark Souburgh, dat sinds eind jaren 50 bestaat, verklaard. Vemoemd naar heer Nicolaas, indirect naar Oost-en West-Souburg.

De gemeente Oost- en West-Souburg wist van de banden en zo ontstond de sportuitwisseling. In 1966 no­digde de burgemeester van Alblasserdam de sportclubs nog uit voor een bezoek aan Souburg in 1967, maar door­dat de gemeente Oost-en West-Souburg opging in de gemeente Vlissingen kwam er een einde aan de jaarlijkse sportuitwisseling.

Afbeelding1.jpg

Afbeelding2.jpg