Voorzittershamer verwisselt van eigenaar

7 juli 2023 10:30

Na elf bewogen jaren houdt Arjan Maat het dan echt voor gezien. Althans, voor nu: “ik hou van deze club, ik blijf erbij en hoop ooit nog eens terug te mogen komen als voorzitter.” De scheidend voorzitter stond op 4 juli jl tijdens een bijzondere algemene ledenvergadering zijn rol af aan opvolger Boyd Bartels.

In een volgepakt clubgebouw van zijn geliefde voetbalvereniging Alblasserdam somde Maat nog eens op wat er in de achterliggende jaren op zijn pad gekomen is. “Drie degradaties en één kampioenschap,” memoreerde hij, “waarbij aangemerkt mag worden dat we het Coronajaar ook als koploper afsloten, maar er toen geen kampioenschap gevierd mocht worden.”

Op sportief vlak kende de leidsman diverse pieken en dalen, maar ook achter de schermen maakte hij veel mee. Zo startte hij met zijn taak toen alle seinen op rood stonden. Vader Adri Maat zag het met lede ogen aan: “Ik heb t hem afgeraden. Arjan, doe het niet. Maar zo eigengereid als je bent hield je voet bij stuk en kijk nu eens. Ik ben toch wel een beetje trots op ‘m.” Ook Wim Vos was aanvankelijk weinig positief: “11 jaren geleden stond de club er erbarmelijk voor. Iedereen deed een stapje terug, maar Arjan zette er één vooruit. Zonder hem hadden wij hier vandaag niet gestaan.”

Tijdens zijn voorzitterschap werkte Maat veel samen met Jaap Paans, destijds burgervader in Alblasserdam. “Doordat we zoveel samen moesten werken bouwden we onderling respect en een band op, ” sprak Paans, “je hebt een bijzonder zware taak met verve ingevuld, sjappoo.”

Maat sprak nog n bijzonder dankwoord uit aan ‘zijn meiden’, Margareth Julicher, Gea Groenendijk, Anja de Jong, Miranda, Sandra van Asperen, Jolanda Schouten en Linda Maat. “Zonder deze vrouwen is er geen voetbalvereniging. Want waar wij op t veld fijn tegen een bal trappen of aan de bar een drankje doen zijn deze dames al jaren achter de schermen vol overgave aan het werk om dat mogelijk te maken.”
Daarmee sprak hij hulde uit richting de vele vrijwilligers waarmee de club haar vereniging draaiende houdt.

Opvolger Boyd Bartels mocht de bijzondere ALV afsluiten: “Het zijn grote schoenen om te vullen, maar met de hulp van de juiste geëerde vrijwilligers draaien we als club wederom door richting een nieuw seizoen. Zoals we dat inmiddels al 95 jaren doen!”

De avond werd afgesloten, zoals dat hoort op een voetbalvereniging, met een gezellige borrel. Op naar 23/24.

Image.jpeg

Image_1.jpeg