De Alblas in 89e minuut naast Alblasserdam in heerlijke Souburgh-derby

Alblasserdam 1, 3e klasse C

2 december 2017 14:30

R.L.C.M. Labeur

Superderbydag: koud maar sfeervol!

Reikhalzend werd uitgekeken naar de dag dat er maar liefst 3 teams de derby gingen spelen. Helaas werd de wedstrijd van het 2e afgelast. O11-1 speelde hun pot op het kunstgras en wonnen met 4-1. Daarna kregen beide teams een lekker patatje van de club en dat werd gezellig met elkaar in de kantine opgegeten.

Beide teams liepen mee het veld op met de eerste elftallen. En wat een belevenis was dat voor de jongens! Veel publiek, vuurwerk, muziek en vlaggendragers. Een ervaring om nooit te vergeten voor de pupillen.

Indrukwekkend was het om beide elftallen te zien gedenken in het optrekken van de mist. Mooi gebaar ter nagedachtenis aan Pieter Verhoeven, onderhoudsman op sportpark Souburgh.

Gevolgd door een spannende derby die helaas voor ons vlak voor tijd toch nog eindigde in een gelijkspel. Maar de sfeer was er niet minder om. DJ D"Vee" verzorgde een supergezellige derde helft.

Een zaterdag die voor herhaling vatbaar is. Er is door vele vrijwilligers ontzettend hard gewerkt (voor) deze dag, superbedankt daarvoor! We moeten er nog een tijdje op wachten, maar we kijken nu al uit als we De Zwerver mogen ontvangen! Dan weer zo'n sfeertje?! ♥
==================================================================

ALBLASSERDAM - Veel publiek, hartstochtelijk voetbal, mooie acties, bizarre missers en een knetterende ontknoping; de Souburgh-derby tussen Alblasserdam en De Alblas had het allemaal!

Dat het duel in 2-2 eindigde, daar had Alblasserdam-trainer Dennis Schoonewil vrede mee. "Natuurlijk was het moment waarop de gelijkmaker viel pijnlijk", zei hij over de treffer van invaller Gert Zuidgeest in de 89e minuut. "Maar al met al was dit een terechte uitslag. Minstens net zo belangrijk was dat de toeschouwers een wedstrijd hebben gezien met alles er op en er aan. Een sportief duel ook!"

Uitstekende arbiter
Met dank aan de voetballers van beide clubs en zeker ook scheidsrechter Labeur. De pas 19 jaar jonge arbiter floot indrukwekkend goed, al was het alleen al omdat hij de sfeer in het veld perfect aanvoelde en geen kaarten nodig had om zijn gezag te vestigen.

Zo sterk als Labeur leiding gaf, voetbalde ook De Alblas in het eerste kwartier. Trainer Leo Dekker had een strategie uitgedacht met opkomende rollen voor de middenvelders Rhaudy Diamant en Rianto Vrutaal. Alblasserdam kreeg in de openingsfase geen grip op deze speelwijze. Het was da ook geen toeval dat Vrutaal na tien minuten namens De Alblas de openingstreffer wist te produceren. De linkshalf werd de diepte ingestuurd, kreeg veel te veel ruimte van de zwak voetballende Jaimy Bravenboer, en drukte af: 0-1.

Het duurde tot de 29e minuut eer Alblasserdam serieus tegengas ging geven en er achter kwam dat lopen met de bal vaak een stuk minder effectief is dan snelle combinaties. Carlo Diaz en Maarten de Zeeuw leverden daarvan het bewijs. Diaz kreeg de bal in de as van het veld aangespeeld en bediende zijn aanvoerder op maat met een steekpass. De Zeeuw schoof vervolgens koeltjes de 1-1 binnen; een prachtgoal!

De Alblas kreeg binnen vijf minuten de kans op opnieuw op voorsprong te komen. De mee naar voren gekomen Jeffrey Gelderblom slaagde er echter niet in om van dichtbij een vrije trap van Job van Vliet doeltreffend te verlengen. Dat laatste tot grote opluchting van Alblasserdam-doelman Elmar Bakema, die een niet al te zekere indruk maakte. Een van richting veranderd schot van Murat Elibol bezorgde Alblasserdam op slag van rust de 2-1.

Tandvlees
Na rust ging De Alblas fanatiek op zoek naar de gelijkmaker. "Erg gestructureerd verliep dat niet", grijnsde Leo Dekker, "Maar de passie spatte er van af en dat was mooi om te zien. Natuurlijk was ik blij met de late 2-2, al vond ik ook dat we Alblasserdam in een eerder stadium al pijn hadden kunnen doen. In het laatste deel van de tweede helft liepen zij op hun tandvlees."

Doelend op grote scoringskansen voor Erwin van der Heiden en Djordi de Boer: "Daar hadden we kunnen toeslaan. In dat geval hadden we nu drie punten gehad in plaats van één."

Bron: regio-voetbal

Fotoverslag superDERBY day