Alblasserdam komt sterk uit winterstop

Leerdam Sport'55 1

Alblasserdam 1

Murat Elibol (penalty)
Murat Elibol (kopbal)

Alblasserdam 1, 3e klasse C

27 januari 2018 14:30

J.M. van Akooy

Opstelling Alblasserdam 1

LEERDAM – Alblasserdam is vol vertrouwen uit de winterstop gekomen. Een status die men zaterdagmiddag demonstreerde in het uitduel met Leerdam Sport’55.

Voor amper honderd toeschouwers scoorde de handige aanvaller Murat Elibol in de eerste helft tweemaal, waarvan de eerste treffer uit een penalty. Tijdens de slotfase maakte de erg jonge invaller Glenn de Jong het derde doelpunt van de kille middag. Alblasserdam mag zo zeker blijven hopen op aansluiting met de kopgroep, want qua verliespunten staat de ploeg er met nog enkele achterstallige duels tegoed prima voor.

Gehavend
Leerdam Sport was zaterdag flink gehavend. Jordanis Moschatsis is na zijn rode kaart tegen Groote Lindt langdurig geschorst. De routiniers Wouter Jetses en Marko Luksen zijn allebei geblesseerd. Bovendien zat Luksen zaterdag vanwege zijn gele kaartenlast ook een schorsing van een wedstrijd uit.

Sommige Leerdamse spelers kon trainer Gerrie Schaap vanwege gebrek aan trainingsarbeid in de winterpauze niet in zijn basiself opstellen. Toch was Schaap over de prestatie van zijn zo gehavende team niet ontevreden: “Compliment voor ieders werklust. Eigenlijk had ik vanwege de ambities een sterker Alblasserdam verwacht. Er had vandaag misschien dan ook zelfs wel iets meer voor ons ingezeten. Die bal van Rumi Sarmiento Huarhua tegen de lat was natuurlijk pech en meteen daarna kregen we een penalty tegen. De 0-2 van Alblasserdam was een prachtig doelpunt maar viel vlak voor rust op een voor ons wel erg ongelukkig moment. Dat geeft de ploeg mentaal wel een knak. Toch hebben we ons na rust goed geweerd.”

Bij Alblasserdam was trainer Dennis Schoonewil natuurlijk veel vrolijker gestemd: “Dit was van ons een zakelijke overwinning. We gaan nu vol vertrouwen de topper tegen EBOH tegemoet, want dat is een ploeg die ook wil voetballen en dat ligt ons wel. Voor rust waren wij vanmiddag veel beter dan Leerdam Sport. Na onze terechte penalty was de 0-2 al een schitterend doelpunt. In de tweede helft heb ik enkele jeugdige spelers ingebracht. De 0-3 van de jonge invaller Glenn de Jong was natuurlijk een fantastische goal.”

Sterker
Alblasserdam was voor rust sterker maar Ralph Hofwegen kon aarzelend optreden van Leerdams keeper Ridvan Elmaci niet afstraffen. Uit een voorzet van Inam Quliyev schoot Jaimy Bravenboer goed in maar nu redde doelman Elmaci kundig. Na een kwartier kwam Leerdam Sport onverwachts toch dichtbij een voorsprong. Vanaf zeker dertig meter trof Rumi Sarmiento Huahua met een verre boogbal de lat.

Drie minuten later stond de thuisclub toch achter. Een overtreding tegen Murat Elibol werd door de Gorkumse scheidsrechter Jochem van Akooy met een penalty bestraft. Murat Elibol benutte die strafschop zelf: 0-1.

De gasten bleven sterker, doch Ralph Hofwegen kopte over. Uit een voorzet van Jesse Julicher vanaf rechts werd een schot van aanvoerder Maarten de Zeeuw goed door keeper Elmaci gekeerd. Na een half uur gaf arbiter Van Akooy onterecht een corner aan de bezoekers, maar hij corrigeerde die beslissing omdat Murat Elibol zo sportief was om zelf aan te geven dat het echt geen hoekschop was. Even drong Leerdam Sport aan voor de gelijkmaker, doch de pogingen van aanvoerder Ray Kant en Mohammed el Idrissi bleven zonder succes. Twee minuten voor rust scoorde Alblasserdam wel. Uit een gave voorzet van linkerspits Inam Quliyev kopte Murat Elibol fraai raak: 0-2.

Manmoedig
Onder impuls van Ray Kant probeerde Leerdam Sport direct na rust manmoedig om de achterstand te verkleinen. De vaak eenzame aanvaller Stefanos Moschatsis werd echter vanwege buitenspel teruggefloten en een verre poging van Omer Faruk Duman bleek te onschuldig. Een knal van Rumi Sarmiento Huarhua was te hoog gericht. Alblasserdam viel na de thee lange tijd nogal terug maar kwam toch weinig in groot gevaar. Daarvoor miste de thuisclub stootkracht. Behoudens twee momenten via invaller Frank Hendriks stichtten de bezoekers zelf lange tijd ook weinig gevaar. Uit een voorzet van Marvin Tims had Frank Hendriks van dichtbij zeker kunnen en moeten scoren maar keeper Ridvan Elmaci keerde de kopbal van de invaller knap.

In de 85e minuut werd het toch nog 0-3. De pas drie minuten in het veld staande invaller Glenn de Jong was de maker van het doelpunt. De pas 16-jarige De Jong kreeg de bal hard aangespeeld en scoorde met zijn minder sterke voet toch nog schitterend: 0-3.

Desondanks zal Alblasserdam komende zaterdag thuis tegen EBOH beter moeten voetballen om de kloof met de kopgroep verder te kunnen verkleinen. Leerdam Sport verkeert als hekkensluiter in ernstig gevaar. Degradatie dreigt nadrukkelijk. De derby komende zaterdag in Asperen mag zeker niet ook worden verloren.

Trainer Gerrie Schaap beseft dat terdege: “Donderdag pas kan ik mijn zegeningen tellen en weet ik wie er voor die belangrijke wedstrijd beschikbaar zullen zijn.” De achterstand van Leerdam Sport op de overige ploegen begint inmiddels al wel onrustbarende proporties aan te nemen.

Bron: regio-voetbal