Naïef Alblasserdam laat zich de kaas van het brood eten

Alblasserdam 1

De Zwerver 1

Alblasserdam 1, 3e klasse C

24 maart 2018 14:30

M. Safranti

Onbekend

ALBLASSERDAM - De Zwerver heeft opnieuw geen fout gemaakt in het eindspel van de derde klasse C. Uit bij Alblasserdam wonnen de Kinderdijkers met 0-3.

Een overwinning die De Zwerver in het spoor houdt van koploper EBOH en de zaterdag onttroonde lijstaanvoerder Streefkerk. Thuiswinst komende zaterdag tegen de Strevelanders kan De Zwerver nóg dichter bij een fraaie uitgangspositie in de titelstrijd manoeuvreren.

Naïef
Het maken van 'kampioensberekeningen' heeft voor Alblasserdam in ieder geval geen zin meer. De ploeg van trainer Dennis Schoonewil heeft het dit seizoen te vaak laten afweten in de duels die er toe doen en geldt inmiddels als een welwillende middenmoter met een aantal prima spelers én een probleem om cruciale scoringskansen te benutten.

"We horen te staan waar we nu staan", erkende Schoonewil na afloop van de derby met De Zwerver. "Het is niet anders. We voetballen te naïef, laten ons de kaas van het brood eten."

Revanche
Het optreden van de Damdorpers tegen De Zwerver was illustratief. Waar De Zwerver onder de inspirerende leiding van de onvermoeibare voetbalkrijger Gauthier Luwawa zonder mededogen voor elke bal ging, liet het merendeel van de Alblasserdam-spelers na om de ultieme strijd aan te gaan. De thuisclub had daarnaast de pech dat het al vroeg in de wedstrijd twee dompers te verwerken kreeg. Zo raakte doelman Emar Bakema al na dertig seconden (!) geblesseerd nadat hij in onzachte aanraking was gekomen met de doorgebroken De Zwerver-aanvaller Guido Luiten.

Die kwetsuur was er waarschijnlijk ook de reden van dat Bakema niet bepaald attent reageerde toen Wesley Kassels een vrije trap van Redouan El Akchaoui koppend tot 0-1 promoveerde. De Alblasserdam-keeper bleef in zijn doel staan, waar uitkomen een verstandiger optie zou zijn geweest. Kort na de 0-1 werd Bakema vervangen door de in eerste instantie naar het tweede elftal 'verbannen' Siggy Schutte. De lange goalie zette een prima optreden neer en nam daarmee sportieve revanche.

Leunstoel
Na de vroege openingstreffer werd snel duidelijk dat De Zwerver niet voornemens was om enthousiast op jacht te gaan naar een tweede treffer. De formatie van trainer Edward Knook  koos voor zekerheid en keek vanuit de leunstoel toe hoe Alblasserdam vergeefs probeerde een gaatje in de hechte verdediging te vinden. Tot meer dan wat afstandsschoten kwam de thuisploeg niet.

Dat er in creatief opzicht niets te beleven viel had alles te maken met de offday van vormgever Inam Quiliev. Werkelijk elke dribbel smoorde in een woud van Kinderdijkse benen. Ook Umut Takac en Maarten de Zeeuw -normaal gesproken toch ook voetballers met wat extra- konden geen meerwaarde leveren. Spits Damien Buwalda moet zich gevoeld hebben als Bas Dost tijdens Nederland - Engeland. Hij kreeg nauwelijks een bespeelbare bal.

Uitglijder
De Zwerver kon weliswaar bogen op een hartverwarmende collectieve inzet, als het ging om omschakelen na Alblasserdams balverlies gaven ook de Kinderdijkers te weinig thuis. Men kreeg volop de mogelijkheden om het wanhopig aanvallende Alblasserdam vlijmscherp uit te counteren, maar liet dat voortdurend na. Dat de 0-2 en de 0-3 alsnog vielen had men te danken aan een uitglijder van Alblasserdam-verdediger Jesse Julicher (hij schoot de bal in de 82e minuut achter zijn eigen keeper) en een goedkoop verkregen vrije trap van Jort van Meerkerk in de 88e minuut. Daarmee was definitief duidelijk dat de punten meegingen naar Kinderdijk.

Scheidsrechter Safranti (die vanwege verhuizingsperikelen een kwartier te laat aan de wedstrijd begon) moest echter nog volop aan de bak. Eerst gaf hij Alblasserdam Glaudy Nzita een een tweede gele kaart na een overtreding die slechts een kort fluitsignaal verdiende. Vervolgens stuurde hij De Zwerver-speler Guido Luiten van het veld vanwege 'provocerend juichen' en moest ook Edward Knook inrukken, na diens reactie op een zware overtreding op Gauthier Luwawa.

"Ik ben in ieder geval blij dat mijn spelers zich correct hebben gedragen", zag Dennis Schoonewil één lichtpuntje op een voorn hem niet al te prettige lentemiddag. "En wij hebben een mooie collectieve prestatie geleverd", gaf Edward Knook zijn blije versie van het voetbalverhaal. We zitten in een goed, winnend ritme en hebben zin in de volgende kraker: thuis tegen Streefkerk."

Bron: Regio-voetbal

Klik hier voor het fotoverslag