De Alblas met lege handen na Souburgh-derby tegen Alblasserdam

23 maart 2019 15:00

L. van Heiningen

Onbekend

Alblasserdam sloeg zaterdagmiddag twee vliegen in één klap tijdens de derby met De Alblas. De ploeg van Dennis Schoonewil won met 0-1 en verloste zichzelf en passant van zijn 'derby-trauma'. "En dat geeft een erg lekker gevoel", stelde de trainer van de winnende ploeg tevreden vast.

Op basis van 'volwassenheid'  was de nipte overwinning verdiend, zo mocht worden vastgesteld na een 'Souburgh-clash' die veel strijd maar weinig goed voetbal liet zien. "Ik vond dat we uitstekend overeind bleven, zeker ook in fases waarin De Alblas ons onder druk zette", toonde Schoonewil zich content. "Iedereen bleef in de discipline voetballen; een lijn die ik overigens al een paar weken zie. Dát is misschien wel de grootste winst."

Kip zonder kop
Waar Alblasserdam de rust behield vertoonde De Alblas -met uitzondering van Rhaudy Diamant en Richard van den Berg- alle kenmerken van een kip zonder kop. Vooral in het eerste bedrijf was het uiterst pover wat de thuisclub liet zien. Men speelde structuurloos en koos te pas en te onpas voor de lange bal. Na de pauze was er iets meer samenhang te zien, maar ook toen was het allerminst overtuigend was het elftal van trainer John den Dunnen liet zien.

"We hebben wel eens beter gespeeld", vond ook de coach. "Voor rust was het sowieso niet best en na de pauze creëerden we wel dreiging maar geen kansen."

Rode kaarten
Den Dunnen had bovendien de pech dat hij halverwege de eerste helft vleugelspits Natanja de Haan kwijtraakte. De aanvaller kreeg rood nadat hij een beuk had uitgedeeld aan Alblasserdam-back Glaudi Nzita. Alblasserdammer Jaimy Bravenboer kwam vervolgens op tamelijk ongenuanceerde wijze verhaal halen, maar kwam er zonder kaart vanaf omdat scheidsrechter Van Heiningen juist in Glaudi Nzita de kwade genius zag. En zo kreeg de onschuldige Nzita ook 'rood' voorgeschoteld.
Deze kaart was illustratief voor de wijze waarop de met kaarten strooiende Van Heiningen het duel leidde: onnavolgbaar en daardoor voor spelers en trainers onbegrijpelijk. De curieuze beslissingen van de arbiter zorgden in ieder geval voor wat opwinding in een duel waarin serieuze scoringskansen zeldzaam waren en de eerste helft schriftelijk had kunnen worden afgedaan, ware het niet dat Alblasserdam in de 33e minuut zowaar op een 0-1 voorsprong wist te komen. De sterk spelende Leroy Naaktgeboren bezorgde een vrije trap bij spits Murat Elibol, die vervolgens een slap schot afleverde dat tot zijn blije verrassing door De Alblas-voorstopper Erwin van der Heiden van richting werd veranderd. Voor doelman René de Ruiter waren de gevolgen desastreus: hij werd gepasseerd door het sneue rollertje.

Verrassen
Pas na de pauze wist De Alblas zich enigszins te herstellen. De thuisploeg kreeg wat kleine kopkansen en een handvol corners, maar slaagde er geen moment in Alblasserdam-goalie Pieter Lerensveld te verontrusten. Het derbyverlies lijkt voor De Alblas een periode in te luiden waarin het binnenslepen van prijzen verder weg is dan ooit. Alblasserdam daarentegen zou nog best eens vaker kunnen verrassen in de slotfase van deze competitie, nu het elftal zich heeft ontdaan van zijn babydons. Schoonewil: "De nacompetitie bereiken? Het kán!"

Verslag: regio-voetbal

Klik hier voor meer foto's